De Perfecte Lichaamshouding Dankzij 6 Principes Van Pilates

De Perfecte Lichaamshouding Dankzij 6 Principes Van Pilates

In dit artikel vertel ik jullie wat Pilates met je lichaam doet
De naam pilates is afkomstig van een zekere Joseph Pilates. Deze Duitse meneer ontwikkelt zijn eigen trainingsmethode (pilates) aan de hand van verschillende vormen van fysieke training.

Volgens hem biedt pilates de mogelijkheid om gezondheidsproblemen te voorkomen en oplossen. Door middel van twee boeken die hij schrijft in 1934 en 1945 deelt hij zijn bevindingen.

Succes van pilates
Al snel heeft Joseph studenten die zijn methodes gaan doorgeven aan de hand van lessen en studio’s die zij openen.

Via deze studenten verschijnt er in 1980 een boek op de markt genaamd: The pilates method of physical and mental conditioning.

In dit boek bespreken ze de zes principes van pilates: concentratie, controle, centrum (van het lichaam), precisie, ademhaling en vloeiende bewegingen. Wil je meer over deze principes weten dan raad ik je aan om eens te zoeken op internet of het boek te kopen.
Sinds de jaren dat dit boek op de markt is verschenen kan je zeggen dat pilates steeds bekender is geworden en door steeds meer mensen beoefent wordt.
Tijdens pilates moet je altijd de zes eerder genoemde principes toepassen. De oefeningen van pilates zijn geen fanatieke aerobic oefeningen die je uitvoert op opzwepende en harde muziek. Bij de oefeningen zijn concentratie en je ademhaling erg belangrijk.
De bewegingen die je vervolgens uitvoert doe je met precisie en op een vloeiende manier.
Dit betekent dat je tijdens alle oefeningen en tijdens de overgangen tussen oefeningen continue aan de volgende zaken denkt: dat je op de correcte manier ademt, dat je je aandacht er volledig bij hebt en dat je altijd vanuit je centrum van je lichaam werkt.

Powerhouse
Het centrum van je lichaam, ook wel je ‘powerhouse’ genoemd, is waar het bij pilates om draait. Het zijn de spieren (de dwarse buikspier, de dieper gelegen rugspieren, de bekkenbodemspier en het middenrif) die je bekken en wervelkolom stabiliseren.
Je powerhouse is volgens Joseph Pilates het centrum van je lichaam en kracht en door middel van oefeningen kun je stabiliteit creëren in je kern van je lichaam. Wanneer je stabieler bent verbetert je houding ook en hierdoor werken je organen efficiënter.

Een stabiele houding is echter niet alleen een kwestie van goed rechtop staan, het hangt ook af van je innerlijke gesteldheid, je gewoontes en hoe je oefent. Pak je het goed aan dan wordt je beloond met energie en vitaliteit.
Wanneer je begint met pilates zal je al snel resultaat merken. Je zult beter in je vel zitten en minder snel gestrest raken. Andere voordelen zijn dat je fitter zult voelen, je uithoudingsvermogen verbeterd, je spieren flexibeler zijn.
Pilates is ook enorm geschikt voor revalidatie en sportkwetsuren. Je kunt rugpijn aanpakken en voorkomen omdat je spieren sterker worden en er minder last komt op je wervelschijven.
Pilates is dus zeker geen tijdverspilling, maar is het niet gewoon een ander woord voor yoga?

Pilates en yoga, verschillend?
Beide zijn erg populair en bij beide draait het om zowel geestelijk als lichamelijk fitter te worden. Ook is bij allebei de vormen de ademhaling van belang en verbeter je lichaamshouding.
Door het doen van yoga of pilates kun je jezelf heel wat pijn (voornamelijk rug) besparen. Door te trainen zorg je ervoor dat je lichaam vanzelf een correcte houding aanneemt tijdens het staan, wandelen en zitten.
Zijn er dan wel verschillen? Ja, die zijn er.
Yoga is iets minder strak gestructureerd als pilates. Je bent zelf vrijer in het uitvoeren van de oefeningen. Ook doe je oefeningen die meer de meditatieve kant aanspreken.
Pilates is meer gestructureerd waarbij je streeft om elke oefening exact te beheersen. Dit doe je op een erg zorgvuldige, gecontroleerde en vloeiende manier.
Op internet wordt gemeld dat yoga en pilates verschillende types aantrekken. Mensen die veel bezig zijn met het innerlijk zullen voor yoga kiezen en mensen die eerder naar buiten richten zal zich beter voelen bij pilates.
Meestal voelen bepaalde persoonlijkheidstypes zich tot yoga of pilates aangetrokken. Iemand die veel met zijn innerlijk bezig is, zal eerder naar yoga gaan. Maar als iemand meer gewend is om zich naar buiten te richten, zal diegene meer op het gemak zijn met pilates.

Concluderend
Je kunt dus stellen dat de twee fitness vormen wel degelijk van elkaar verschillen en dat ze zeker een grote waarde hebben.
Om kennis te maken met Pilates, meld je dan aan bij Je Krachtcentrum in Heerenveen. Telefoonnummer 06-44637626 of via de site www.jekrachtcentrum.nl

(Er zijn nog geen reacties)
Geef een reactie
Captcha